Een positionering zonder corporate story is als een vaas zonder bloemen en een jubileumboek is de corporate story bij uitstek. Aandacht voor het verleden ligt bij een mijlpaal voor de hand. Maar het verleden informeert de toekomst. Reflecteer dus vanuit het verleden vooral ook op het heden en op de toekomst. Op die manier versterkt het jubileumboek de positionering. Hoe maak je een jubileumboek?
Een positionering is één, een organisatieverhaal is twee. Zo'n corporate story in de vorm van een jubileumboek is een origineel en aansprekend verhaal met nestgeur. Centraal staan vragen als: hoe zijn we ooit begonnen, wat hebben we allemaal overwonnen en wat staat ons nog te wachten? Maar ook: wie zijn we, wat doen we, voor wie, wat zijn onze overtuigingen, hoe onderscheiden wij ons van anderen? Grote bedrijven als Shell, Heineken en AkzoNobel zetten jubileumboeken in als corporate memory en corporate branding. Elke 25 jaar op een eigentijdse manier. Medewerkers zijn niet alleen lezers van dat verhaal, maar ook co-auteurs. De relatie tussen een corporate story als een jubileumboek en de positionering ziet er zo uit:
Jubileumboek maken; vergeet vooral de toekomst niet
Centraal in een jubileumboek staat vaak het thema ontwikkeling. Dat is meteen een mooie manier om de missie, purpose, visie en strategie te etaleren of te illustreren. Als je dat goed doet, versterk je niet alleen intern de identiteit maar extern ook het imago en de reputatie en zo ook de positionering. In een jubileumboek zou je het met de geschiedenis ook altijd over de toekomst moeten hebben door ontwikkelingslijnen door te trekken of het verleden juist anders te herinterpreteren en te presenteren.
Jubileumboek maken; Ridders in de Bijlmer
Uit onze praktijk: het jubileumboek Ridders in de Bijlmer (stadsdeel Amsterdam Zuidoost) leidde er bijvoorbeeld toe dat inwoners van de Bijlmer die zich verdienstelijk hadden gemaakt voor (mensen in) hun buurt, door de stadsdeelvoorzitter tot ridder van de Bijlmer werden geslagen. Deze traditie is jaren voortgezet door het stadsdeel. Zo maak je van de geschiedenis een toekomstgericht verhaal, geef je een organisatie meer eigenwaarde en maak je met de geschiedenis een gebied aantrekkelijker voor bewoners en toekomstige bewoners. Bovendien hebben we op de huidige bewoners van de Bijlmer op een wel heel wonderlijke wijze kunnen linken aan de grote buitenhuizen en luisterrijke Italiaanse, Franse en Engelse tuinen die hier in de 18e eeuw verrezen c.q werden aangelegd en waarvan geen spoor meer te bekennen is.
Met het jubileumboek Ridders in de Bijlmer wordt Amsterdam Zuidoost gepositioneerd als een aantrekkelijk woon-, werkgebied met een rijke historie. Het boek kreeg ook aandacht op televisie.
Jubileumboek maken; Bouwen aan vrede
Ander voorbeeld: voor het jubileumboek Bouwen aan Vrede voor het 100-jarige Vredespaleis hebben we, behalve de geschiedenis, ook een essay laten maken over de toekomst van het Vredespaleis en hebben we tien internationale Nobelprijs-schrijvers een brief laten schrijven aan 'De Vrede'. Opnieuw: maak de organisatie relevant voor het heden en voor de toekomst.
Jubileumboek maken; Honouring the past, delevering the future
Nog een voorbeeld. Voor het boek over de 100-jarige Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de UvA, Honouring the past, delivering the future (Het Boek van de Eeuw) hebben we de Mercator sapiens, de Wijze koopman uit de oratie van Caspar Barlaeus uit 1632 centraal gesteld. De vraag was: wat zou de Wijze koopman nu zeggen wat we moeten doen, gelet op het uitdagende tijdsgewricht waarin we ons bevinden? Daar hebben we tien internationale en gerenommeerde economen waaronder Nobelprijswinnars op laten reflecteren.
Jubileumboek maken; Hoe bestaat het?
Laatste voorbeeld. Voor het jubileumboek voor de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB), Hoe bestaat het, hebben we, behalve de boeiende ontstaansgeschiedenis, ook vooraanstaande juristen aan het woord gelaten over de nieuwe Omgevingswet en wat die voor de rechtspraktijk gaat betekenen.
Jubileumboek maken; Publieksprijs
Je hoeft niet per se alleen aan een boek te denken, al is een boek wel vaak de basis voor andere uitingen. Zoals een expositie, een film, een online longread en een geïllustreerde tijdlijn. Daarnaast kun je denken aan het instellen van een leerstoel, een publieksprijs of een fonds.